Strona główna forum Muzyka klasyczna Kompozytorzy

Dyskusje o kompozytorach muzyki klasycznej, od Vivaldiego i Bacha przez Mozarta i Beethovena aż po Lutosławskiego i Góreckiego

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Trazom » sobota, 31/08/19, 01:21

Chopina Lukasa Geniusasa pamiętacie?

https://muzykophil.wordpress.com/2019/0 ... e-i-forma/
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Trazom
Meloman
Meloman
 
Posty: 417
Skąd: Poznań
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Chiarodiluna » niedziela, 1/09/19, 13:08

Duża dynamika rozwoju internetowej platformy YouTube, którą też preferują mechanizmy kodowe Forum Symfonika, powoduje, że jeszcze całkiem niedawno niedostępne materiały, a potrzebne do zilustrowania wypowiedzi, teraz są już na wyciągnięcie ręki. Tak więc jedynym ograniczeniem dla realizacji zainteresowań muzycznych pozostaje już tylko własna wyobraźnia. Z drugiej strony nie zawsze nadmiar oferty jest korzystny dla rozwoju zainteresowań.

Powracając zatem na chwilę do tego, co w większości już całkiem niedawno było dotykane, ale jeszcze bez dostępu do prezentacji muzycznej:


:tak: [ 1 ] Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

https://www.youtube.com/channel/UCuM1r9XZFz_DamU6neXZQVQ/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=3579731707244514300


Piękne, refleksyjne i szalenie bliskie moim upodobaniom zwolnienie tempa [9:28 – 9:54], którego próżno szukać w „popędliwej” prezentacji Rafała Blechacza, a które realizuje także dalece udanie w swoim konkursowym i płytowym nagraniu Charles Richard-Hamelin.

:tak: [ 2 ] Olga Scheps (Rosja/Niemcy):

Koncerty fortepianowe Chopina cenne dla mnie trochę nietypowo także z uwagi na urokliwe, bardzo przejrzyste oraz subtelne i poetyckie partnerowanie kameralnej orkiestry smyczkowej.

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_nmRVOumfKRAHRC_TQswwFwJm5rvNc0ctg

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lhAiiZnxp_ec5A_ACa5WpEvkqMoAL0v_Y


Partnerowanie orkiestry [8:45 – 9:10]


Chyba (rozczarowująco) najgłośniejsza i jednocześnie najmniej subtelna realizacja przez pianistkę jednego z najważniejszych momentów pierwszej części Koncertu e-moll [punkt 8:26].

:tak: [ 3 ] Ingrid Fliter (Argentyna):

Jej znakomite walce.

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_kRFPsS4r7mQ7vs1_v6MFOpV-X-yLsPhlI


Oczywiście ten jeden, nie jest Chopina.

:tak: [ 4 ] Lucas Geniušas (Rosja/Litwa):

Lucas’a Geniušas’a oczywiście pamiętamy. To laureat 2. nagrody XVI. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 roku oraz nagrody specjalnej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za wykonanie poloneza w II. etapie konkursu.

Zwrócił uwagę także etiudami !

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mRuyk01N1qfEESFOf4CIDWAEUDK_M_6q0
Z rekomendacji Trazom’a, więc można śmiało proponować innym.

:tak: [ 5 ] Claire Huangci (USA/Chiny):

Dla porządku – w wieku 20 lat uczestniczka III. etapu, a ostatecznie uplasowana na 16. miejscu XVI. MKPFC 2010 w Warszawie. Jako jedyna kobieta została wówczas dopuszczona do konkursu bez konieczności udziału w wiosennych eliminacjach.

Nokturnowy „A Chopin Diary” dla Berlin Classics. Bardzo udany.

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_kWxhmFdQjcAEBT0TKU8Vbj16bMNu5lOvs


Nocturne Oubliée cis-moll /Larghetto/. Usiłowałem dowiedzieć się cóż to za utwór. Bezowocnie, nawet na stronie NIFC. Może ktoś pomoże, bo nawet jestem ciekawy, co to i skąd ?
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 191
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Trazom » niedziela, 1/09/19, 19:17

O Grosvenorze pisałem tutaj albo na bratnim forum - jest pianistą fascynującym i za 20 lat będzie artystą wybitnym, jak dzisiaj Zimerman, Andre-Hamelin czy Sokołow. Jego Scherza czy Lisztowskie opracowania pieśni, inspirowane dawnym graniem, np. spod znaku Hofmana, odtwarzam zawsze z dużą przyjemnością. Jego recital w Warszawie kilkanaście dni temu był ponoć dużym wydarzeniem, słyszałem wyłącznie pozytywne głosy - i co nieco już go znając, jestem w stanie w nie uwierzyć.

BTW, coś wspaniałego:



Katsaris był niedawno na ChiJE.
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Trazom
Meloman
Meloman
 
Posty: 417
Skąd: Poznań
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » czwartek, 12/09/19, 13:44

Benjamin Grosvenor genialny pianista z tym, że bardziej wolę jak gra Nokturny i Scherza niż Poloneza fis-moll, którego jednak tez zagrał pięknie. (Swoją drogą najbardziej lubię wykonanie Kissina z Carnegie Hall) Dużo pięknych kontrastów i to nie tylko dynamicznych, a artykulacja nie jest celem samym w sobie u niego i delikatne momenty - owszem skądś to już znamy, ale Benjamin jest jedyny w swoim rodzaju.

Skoro już wspomniałem o Kissinie:
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1107
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » niedziela, 15/09/19, 18:47

Z dedykacją dla Chiarodiluna Bardzo refleksyjne wykonanie Ewy Pobłockiej uznane przez jednego z dziennikarzy za przesadę. Według mnie tempo wcale nie jest za wolne :serce:


Z dedykacją dla wszystkich 2 bliskie mi nagrania Samsona Francois:


https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1107
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Arturo

Postprzez Chiarodiluna » środa, 18/09/19, 21:36

Lubię wolne rozgrywania, ale nie we wszystkim i nie zawsze. Szczególnie cenię, jak wolne tempo jest narzędziem do wykreowania poruszającej interpretacji, ...gdy np. w heroicznym przebiegu narracji poloneza pojawia się refleksyjne uniesienie w takowym zwolnieniu tempa.

W jednej z miniatur Granados’a przy zapisie o tempie jest dopisek „con abbandono”. Być może nie rozumiem tego właściwie, ale traktuje to jako szerszy wymiar określenia „rubato”. Nie „podkradanie”, tylko „porzucanie” programowej rytmiki dla podkreślenia innego wymiaru w prezentacji. Takie rzeczy z grubsza oczywiście nie są raczej możliwe w muzyce przed 1800 rokiem i po 1900 roku. Stąd moje osobiste upodobanie dla okresu od Sonaty Księżycowej do Światła Księżyca.

Jeśli powolne tempo jest celową koncepcją pianisty, to bezwzględnie oczekiwane jest od niego stworzenie magicznej interpretacji, gdyż w innym wypadku będzie tylko monotonia i kąśliwe uwagi o „braku techniki” jako powodach tegoż wolnego tempa.

Prywatnie oczekuję na publikacje nowych chopinowskich nagrań Krystiana Zimermana w obszarze wszelkich partytur „epickich”, w tym i Polonezów, których jednak konsekwentnie nie ma.


A tak grał kiedyś w Warszawie (w omawianej tu konwencji) „podopieczny” Marii João Pires, uczestnik jej projektu „Partytura” - Julien Brocal.

Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 191
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » wczoraj, 11:42

Chiarodiluna napisał(a):Jeśli powolne tempo jest celową koncepcją pianisty, to bezwzględnie oczekiwane jest od niego stworzenie magicznej interpretacji, gdyż w innym wypadku będzie tylko monotonia i kąśliwe uwagi o „braku techniki” jako powodach tegoż wolnego tempa.

No niestety tak jest, za to rzadziej chyba pod uwagę brane jest, że w czasach kompozytora grano wolniej niż w czasach dzisiejszych.

Chiarodiluna napisał(a):Prywatnie oczekuję na publikacje nowych chopinowskich nagrań Krystiana Zimermana w obszarze wszelkich partytur „epickich”, w tym i Polonezów, których jednak konsekwentnie nie ma.

W jednym z wywiadów Krystian Zimerman powiedział. że już nie będzie nagrywał Chopina i że powinien to robić Rafał Blechacz, który według niego "czuje Chopina".
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1107
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Poprzednia strona

Powrót do Kompozytorzy




cron