Strona główna forum Muzyka klasyczna Kompozytorzy

Dyskusje o kompozytorach muzyki klasycznej, od Vivaldiego i Bacha przez Mozarta i Beethovena aż po Lutosławskiego i Góreckiego

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez MK92 » środa, 14/11/18, 12:22

Chiarodiluna napisał(a):Ale w mojej propozycji nie chodziło tylko o tą pojedynczą część trzeciej sonaty. Takiego typu przykładów na YouTube jest bardzo dużo. Pod podanym nad filmikiem linkiem masz dostęp do odsłuchu w pięknej oprawie video wszystkich części obu wielkich sonat. I to głównie stanowi o atrakcyjności tej internetowej prezentacji.

Na pewno szufladkowanie wykonania Ayşedeniz Gökçin przez pryzmat finałowej części trzeciej Sonaty jest trochę jak ocenianie książki po okładce, dlatego w weekend z przyjemnością posłucham całych dzieł w jej interpretacji. To dobra okazja, by trochę odświeżyć nałogowo niegdyś słuchanego, a w niektórych przypadkach również granego przeze mnie Chopina ;)

Chiarodiluna napisał(a):Co do przerysowania artykulacji we wskazanym przez Ciebie miejscu pełna zgoda. Też mnie to nieco zadziwiło, ale z drugiej strony, czy wszystko musi być wzorcowo akademickie. Zakładam, że skoro w innych interpretacjach sonaty tego zwykle nie ma, to kompozytor w zapisie tekstowym dzieła nie zaakcentował szczególnie tego ‘kontrapunktu’ i że to inwencja samej pianistki, ...a awangardowa to ona z natury jest.

Oczywiście. To, że jest tak wielu dobrych pianistów, pozwala nam niesamowicie głęboko wchodzić w struktury różnych dzieł. Jeden zauważy to, drugi tamto. Nie wszystko przypada nam do gustu, ale pozwala odbierać tę piękną muzykę bardzo szeroko. Jeżeli chodzi o takie akcentowanie różnych smaczków w dziełach chopinowskich, to chyba najbardziej lubię, gdy jest to czynione w etiudach, np. w Etiudzie F-dur op. 10 nr 8.
MK92
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 76
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1992

Młodzi i powszechnie nieznani grają Chopina

Postprzez Chiarodiluna » niedziela, 9/12/18, 12:47

:pianista:

:tak: Zlata Chochieva (Rosja):


Obrazek

Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michaiła Pletneva, która w 2012 roku ukończyła z wyróżnieniem Moskiewskie Konserwatorium Państwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Także asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.

Etiudy Kompletne:



Pianistka postanowiła wykreować Etiudy Chopina (zwyczajowo materiał techniczno-ćwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkiców i w pełni podtrzymać owo całkiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nadał Chopin. Należy z zadowoleniem odnotować, że projekt raczej w pełni się powiódł. Poezję słychać.


Duża cześć Opusu 25. z występu na Gilmore Festival 2017. No. 1 :serce:



:tak: Cristian Budu (Brazylia):

Obrazek

Pierwszy brazylijski pianista, który wygrał Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodzący za jeden z najbardziej prestiżowych na współczesnej arenie światowej rywalizacji (2013).

Preludia Op. 28:

https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina




Pianista w pełni realizuje ideę kontrastowości poszczególnych składowych cyklu. Gra przekonująco, klarownie i harmonijnie, wykorzystując całą dostępną paletę możliwości.

Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ciągłości w owym nieopamiętałym galopie osobiście mi trochę przeszkadza i nie jest tylko skutkiem osłuchania z interpretacją Marii Joao Pires. Nie przemawia też do mnie do końca koncepcja na niektóre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamęt’ w XIV. jest jeszcze potężniejszy, niż w pamiętnej ostatniej części sonaty b-moll. Dość podobne wrażenia pozostają u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. wydają się bić, jakby to była repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy. :zagadka:

No. 8 :


Dla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to było na YouTube)


:tak: Nadejda Vlaeva (Bułgaria):


Obrazek

Laureatka nagród konkursów pianistycznych im. Liszta we Włoszech i na Węgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracująca w USA. Pianistka zawsze grająca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z pięknym jego zarządzaniem.

Obrazek

Jeszcze nie wiem, jak zdobyć to nagranie. Łatwo nie będzie. To na pewno.



:tak: Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

Pianista posiada zaskakującą siłę wyobraźni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada też kontrakt z Decca Classics.

Scherza, poprzedzielane nokturnami:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza






:tak: Olga Scheps (Rosja):

Olga Scheps urodziła się w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowała na stałe do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. Popełniła m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiór romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym także tego mniej znanego (np. niezobowiązujące i lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ Michała Glinki, dla mnie osobiście parafrazująca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aranżacji Bałakiriewa – wielkiego miłośnika i propagatora twórczości naszego kompozytora).




Koncerty fortepianowe:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe


Obrazek

Koncerty Chopina w oprawie przemożnie serenadowej, a dokładniej rzecz ujmując, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale także z nowoczesną przejrzystością brzmienia. Tak mi się osobiście w tym roku spodobała ta płyta, że być może mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tę artystkę ze wszystkimi wymienionymi wyżej osobami. Trudno. Klikam enter i ...już zostanie. :wstyd:
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Trazom » niedziela, 9/12/18, 14:28

Od razu muszę napisać, że wyżej wspomniany Benjamin Grosvenor jest być może NAJLEPSZYM PIANISTĄ młodego pokolenia na świecie i nie jestem w tej opinii odosobniony. Nie Trifonov, nie Yuja Wang czy Cho, a właśnie on. Płyta ze scherzami i dziełami Liszta oraz Ravela (fantastyczne Gaspard!) jest znakomitym dowodem jego mistrzowskiego warsztatu, wrażliwości na barwę i niesłychanej wyobraźni, inspirowanej dawnymi mistrzami, zwłaszcza... Józefem Hofmanem.
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Trazom
Meloman
Meloman
 
Posty: 417
Skąd: Poznań
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Trazom » poniedziałek, 10/12/18, 15:32

Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Trazom
Meloman
Meloman
 
Posty: 417
Skąd: Poznań
Płeć: mężczyzna

Tak trudno o dobre mazurki, nie tylko te wielkanocne

Postprzez Chiarodiluna » sobota, 15/12/18, 00:35

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki

[ Culture PL ]


Trazom napisał(a):Od razu muszę napisać, że wyżej wspomniany Benjamin Grosvenor jest być może NAJLEPSZYM PIANISTĄ młodego pokolenia na świecie i nie jestem w tej opinii odosobniony.


Widzę, że Pana Muzykophila od 'Ksztatu dźwieku' to już niczym nie można zaskoczyć, ...nawet w temacie młodzików, że nie wspomnę nawet o ‘komemoracjach’, ‘memoriałach’ i ‘trybutach’. Cóż pozostaje już tylko powoli przenieść się na czytanie co lepszych blogów muzykologicznych.

I od wspomnianych komemoracji w sprawie Mazurków zaczynając, pewnie usłyszelibyśmy od Trazoma, że tylko Artur Rubinstein, Moriz Rosenthal, Maryla Jonasówna, Nadia Reisenberg, Vladimir Horowitz i Bruce Hungerford. Tylko ta technika nagraniowa z innego świata.

Zostaje Nikita Magaloff i szczególnie ratuje sytuację Jean-Marc Luisada z pamiętnej antologii DG.



=> Pavel Kolesnikov (Rosja Syberyjska) – Mazurki wybrane i pomieszane ze sobą dla Hyperiona:



Oryginalna wizja pod każdym względem. Tylko trzy opusy pozostają kompletne, co do zawartości (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porządku chronologicznego. Zatem owa kompletność trzech wybranych zbiorów traci na znaczeniu. To też stanowi pewną podstawową trudność dla słuchacza, który jak ja, albo słucha większej i kompletnej całości, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmienić należy, że ciekawie zabrzmiały także bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.



=> Anna Gourari (Rosja Tatarska) - The Mazurkas Diary

Obrazek

Nie wiadomo, czy warto zdobyć.



=> Rem Urasin (Rosja Tatarska):

Pianista zdobył IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodę na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).





Wspominany Op. 30 bardzo ładnie zagrała swego czasu w Warszawie Ivett Gyöngyösi. Przygotowała go sobie na 3. etap Konkursu Chopinowskiego w 2015, do którego to etapu, jak pamiętamy, nie doszła z powodu wyjątkowo wysokiego poziomu konkurencji.

Obrazek



Niezmiennie trudno (jak mi się wydaje) także o pieśni Chopina wyśpiewane pięknym i świeżym głosem młodej kobiety. Chyba, że o czymś ciekawym nie wiem.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Pieśni Nocy

Postprzez Chiarodiluna » sobota, 22/12/18, 23:49

""Pieśni nocy", "bel canto fortepianu" - tak zwykło się określać nokturny Fryderyka Chopina. Są to miniatury fortepianowe, należące do najbardziej znanych i najpiękniejszych utworów Chopina. Gatunek nokturnu fortepianowego stworzył irlandzki kompozytor i pianista John Field (1782-1837), do którego Chopin nawiązał. Nokturn, wpisujący się doskonale w klimat epoki, już przez swą nazwę ewokuje romantyczne obrazy nocy, księżyca i wszelkie związane z nimi odcienie ekspresyjne: liryczne i dramatyczne. Nastrojowość, ton intymny i marzycielski kształtują jego poetykę. Mieszczące się w tym idiomie utwory na fortepian pisali m. in. Clementi, Ries, Szymanowska, Kalkbrenner, Schumann i Liszt, jednak to przede wszystkim Chopin wyniósł nokturn na wyżyny poezji, stając się jego najsławniejszym mistrzem."



"Nokturny komponował na przestrzeni wielu lat: pierwsze powstały w 1830 i 1831 r., ostatnie w 1846, a może nawet - uwzględniając inne datowania - od 1827 r. aż do 1848. Istnieje 18 nokturnów wydanych przez kompozytora w następujących opusach: 9, 15, 27, 32, 37, 48, 55 i 62. Ponadto dwa nieopublikowane przez autora: Nokturn e-moll (jego datowanie bywa przedmiotem sporów) i krótki Nokturn c-moll. Tradycyjnie "nokturnem" określa się również Lento con gran espressione w tonacji cis-moll."



"Nokturny, choć ewoluowały wraz ze stylem Chopina, posiadają szereg cech niezmiennych. Typowa jest śpiewność i ornamentacja melodyki w górnym planie, z akordowym lub na rozłożonych akordach opartym akompaniamentem lewej ręki. Śpiewność oraz bogata i wyrafinowana ornamentyka wskazują na wokalny charakter linii melodycznej, przywodzącej na myśl włoski styl operowy bel canto (Chopin cenił niezwykle Belliniego). Do operowej arii da capo z ozdabianą repryzą porównać można formę większości nokturnów: jest nią trzyczęściowa forma repryzowa, w której części skrajne cechuje liryzm, śpiewność, trwanie w pewnym nastroju, zaś część środkowa przynosi gwałtowny kontrast, dramatyzm i ożywioną "akcję". Opozycja śpiewności i wzburzenia nastroju pozostaje kluczowa, chociaż istnieją także utwory utrzymane niezmiennie w marzycielskim cantabile."

[ Artur Bielecki / NIFC ]



Amir Katz (Izrael)
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Chopin - różne odcienie geniuszu:

Postprzez Chiarodiluna » niedziela, 23/12/18, 23:12

Obrazek

„Piękno muzyki Fryderyka Chopina stanowi w sztuce dźwiękowej fenomen wyjątkowy, niebywały, graniczący - chciałoby się rzec - z cudem.

Odczucie to - rzecz szczególna - pozostaje w pewnej sprzeczności z utrwalonymi od dawna, schematycznymi pojęciami na temat wielkości w muzyce. Toteż naturalny zachwyt i podziw dla chopinowskiego geniuszu bywał jakże często mitygowany surową refleksją: cóż to za geniusz, który komponował (niemal) tylko na fortepian, w dodatku miniatury, tańce i poetyckie fantazje, zamiast kilkudziesięciu sonat; który nie pisał symfonii, oper, oratoriów czy mszy?

Takie zastrzeżenia, w istocie ultrakonserwatywnej natury, przetrwały nawet do naszych czasów. Arthur Hedley w wydanej po wojnie książce o Chopinie pisze: "Nie stoi on na najwyższym szczeblu hierarchii muzyków - tego nikt by nie twierdził - ale dane mu jest to, co było udziałem niewielu: jest jedyny i wysoko ponad poziom wzniesiony w swej własnej, zamkniętej dziedzinie."

Wystarczy jednak uwolnić się od przestarzałego schematu, określającego muzyczny geniusz jedynie według klasycznego wzoru niemieckiej muzyki XVIII i początku XIX wieku, by dostrzec Chopina jako jednego z największych twórców w historii, godnego z całą pewnością owego "najwyższego szczebla". I to nie tylko ze względu na zadziwiające uroki jego dzieł, ale i z uwagi na szczególną rolę dziejową jego sztuki.

Prawda, że Chopin skoncentrował się na twórczości fortepianowej, ale on pierwszy mógł sobie na to pozwolić: uczynił z fortepianu instrument o nieprzeczuwanej dotąd skali możliwości, wydobył z niego nowy, bogaty świat dźwiękowy, o jakim przedtem nikomu się nie śniło i stworzył w tym świecie legion arcydzieł, przy których blednie świetność niejednej symfonii. Pozornie zawężając aparat wykonawczy, zarazem wyeksponował, w stopniu dotąd nieznanym, element muzyki, który nabierze tak wielkiego znaczenia w jej dalszej historii, aż do naszego stulecia: brzmienie. Począwszy od Chopina, trudno myśleć o muzyce jak o abstrakcyjnej konstrukcji, którą instrumenty zaledwie "przekazują"; jest ona odtąd zrośnięta o wiele silniej z realną materią brzmieniową, jej barwą, rejestrem, zmysłową naturą dźwięku i sposobu jego wydobycia.”


[ Tadeusz Andrzej Zieliński ("Studio" 1995) - CULTURE PL ]
(Ceniony muzykolog i krytyk muzyczny, autor monografii "Chopin - życie i droga twórcza")



Adresownik WWW:

http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/genre/search
http://www.chopin.pl/
https://culture.pl/pl/tworca/fryderyk-chopin
https://culture.pl/pl/artykul/fryderyk-chopin-rozne-odcienie-geniuszu
https://culture.pl/pl/artykul/chopin-ponad-wszystko
https://culture.pl/pl/artykul/unikalny-glos-chopina
https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_kultura_fryderyk_chopin.pdf


Literatura:

Tomaszewki: „CHOPIN – człowiek, dzieło, rezonans”
Eigeldinger: „Świat muzyczny Chopina”
Szulc: „Chopin w Paryżu”
Witt: „Przedpiekle sławy. Rzecz o Chopinie”


Warsztaty:


Chopin Etudes Study by Zlata Chochieva at Miami International Piano Festival Academy


Koncertownik – muzyka Chopina na wysokim poziomie i w formacie ‘free / open’ w Warszawie:

1. Koncerty urodzinowe:

8-dniowy festiwal organizowany corocznie z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Zawsze w tym samym czasie, od 22 lutego do 1 marca, czyli między metrykalną, a obchodzoną przez kompozytora datą urodzin.

2. Koncerty w Pałacu Staszica w ostatni poniedziałek każdego miesiąca, organizowane przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

https://tifc.chopin.pl/pan-chopin/


Zachęcam do eksploracji tematu.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez MK92 » piątek, 15/03/19, 22:21

Chiarodiluna napisał(a):Prawda, że Chopin skoncentrował się na twórczości fortepianowej, ale on pierwszy mógł sobie na to pozwolić: uczynił z fortepianu instrument o nieprzeczuwanej dotąd skali możliwości, wydobył z niego nowy, bogaty świat dźwiękowy, o jakim przedtem nikomu się nie śniło i stworzył w tym świecie legion arcydzieł, przy których blednie świetność niejednej symfonii.

Pięknie napisane - oddaje geniusz Chopina. Nie było drugiego takiego kompozytora, który do takiego stopnia wyczułby fortepian.

Ostatnio często słuchałem Barkaroli, czyli bodaj najbardziej śpiewnego i chyba najpiękniejszego harmonicznie utworu polskiego kompozytora. Dwa lata temu powiedziałbym, że najwspanialej zagrał ją Horowitz. Jednak teraz przekonałem się do interpretacji Rubinsteina. W ogóle uważam go za najwybitniejszego interpretatora spuścizny Chopina. Żaden inny pianista nie potrafił w tak fenomenalny sposób wyczuć rubato.

MK92
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 76
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1992

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » wtorek, 21/05/19, 16:08

Helene Tysman znana min. z Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku urzeka mnie niektórymi swoimi interpretacjami. Jej Mazurek C-dur op. 24 nr. 2 z albumu Chopin vol. 2 jest raczej moim ulubionym wykonaniem tej miniatury.
https://music.youtube.com/watch?v=-l1dv ... ture=share
Przesadzone? :) Dla niektórych słuchaczy być może, ale też niezwykle "marzycielskie" :serce:
Swoją drogą jedno z nagrań Rubinsteina tego mazurka też bardzo cenię. :ok:
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1110
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Chiarodiluna » czwartek, 20/06/19, 21:31

Bardzo odpowiadają mi Arturo Twoje rekomendacje, zarówno te Mazurkowe, jak i Pań, które je grywają !

Mikulska, Mikulską, ale Helene Tysman też „sroce spod ogona nie wypadła”. To wszak finalistka XVI. MKPFC. Paryżanka z chopinowskim profilem (nosem). Zwykle szybko zapominamy o nie laureatach, a przecież wyroki jury (szczególnie tegoż konkursu), bywają kontrowersyjne (subiektywna opinia) i to niejednokrotnie 8. miejsce oznacza naprawdę ciekawego artystę.

Trochę o niej zapomniałem, dlatego szczególnie dziękuję za to jakże trafne przypomnienie.
Pani ma niespieszne podejście do gry. Prowadzi zwykle kolejne frazy na wolnych tempach, co zabawnie oddaje zdjęcie na okładce płyty - drobi kroczki stópkamia, a w tle korek uliczny. To pewnie było niezamierzone, ale wszak wyszło zabawnie. Tak więc ubiera muzykę w powolne tempa, nie będąc jednocześnie nokturnistką. Ciekawe jakby one właśnie u niej zabrzmiały jako koncepcyjna całość !? W jej Preludiach nie zawsze owa niespieszność mi już pasuje:


No. 6

TrackListy:

1. Chopin Ballades, etc. :

https://www.youtube.com/watch?v=QUVViEGVmbE&list=OLAK5uy_nAvbONqIVWtFYDIrJLZQ2WUMkEC7YZUyA

2. Sonata b-moll i Preludia:

https://www.youtube.com/watch?v=L7wep9kqsWU&list=OLAK5uy_nKhy-X7wriZtfUHJ-WJ_PCn9LzP6Bd33o&index=2&t=0s


Dwie ostatnie nuty słynnego otwarcia poloneza „żyją już jakby własnym życiem”. Nie wiem, czy zgodnie z intencją kompozytora, bo miało być raczej jedno długie legato pod łukiem z pauzą dopiero na samym końcu. No i przez to zdarzenie Helene „zatrzymuje w utworze czas od razu”. Jakże inaczej, niż u Haliny Czerny-Stefańskiej ! Aczkolwiek pianistka pozostaje laureatką pierwszej nagrody Europejskiego Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Poznaniu właśnie (2008).

Obrazek

Wytwórnia OEHMS zwraca uwagę. Kolejna ciekawa propozycja po „izraelskich Nokturnach”.

Czekam zatem na kolejne niespodziankowe perełki.

.....................................
Wydaje mi się Arturo, że wersja klasyczna YouTube, bez tej specjalności Music, wciąż stwarza większe możliwości.
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » czwartek, 20/06/19, 22:20

Tysman na konkursie w 2010 roku zapadła mi w pamięci głownie za sprawą Marsza żałobnego i finału Sonaty b-moll.
Youtube Music uzywam zwykle jak nie mogę czegoś znaleźć. :)
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1110
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » sobota, 22/06/19, 20:11

Dziś pierwszy raz usłyszałem koncert f-moll w wykonaniu Aleksandry Mikulskiej i kilka innych utworów. Grając koncerty fortepianowe trudniej czymś zaskoczyć, a mimo to artystka ponownie wywarła na mnie duże wrażenie. Szczególnie udana jest dla mnie pierwsza część tego koncertu.
https://soundcloud.com/aleksandramikuls ... t-18062019
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1110
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez schubertpączek » wtorek, 25/06/19, 02:47

Gdyby nie sztuka interpretacji niewielu z nas w XXI wieku dałoby się skusić na słuchanie tej muzyki częściej niż tylko zasłyszanej w filmie.
Avatar użytkownika
schubertpączek
Znawca
Znawca
 
Posty: 781
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Arturo » poniedziałek, 8/07/19, 11:53

https://music.youtube.com/watch?v=QWXY2 ... ture=share
Finał Sonaty h-moll w wykonaniu Ka Ling Colleen Lee na Pleyelu z 1848 roku. :pianista:
https://www.facebook.com/chopinnieszablonowy
Avatar użytkownika
Arturo
Erudyta
Erudyta
 
Posty: 1110
Skąd: Radom
Płeć: mężczyzna
Rok urodzenia: 1988

Re: Fryderyk Chopin

Postprzez Chiarodiluna » piątek, 30/08/19, 23:16

***************************************************

Chopin spod klonowego liścia:


Zakończyła się właśnie kameralna impreza muzyczna z udziałem młodych zdolnych pianistów – V. Kanadyjski Konkurs Chopinowski zorganizowany przez Canadian Chopin Society.

Pozycja organizacji jest o tyle znacząca, że mieli swojego pianistę laureata w ścisłym finale XVII. MKPFC – Tony Yike Yang’a (niestety, nie mojego ulubionego laureata). Zatem może warto odnotować nazwiska nowej potencjalnej kadry na zbliżający się XVIII. MKPFC:

1st prize Lingfei (Stephan) Xie
2nd prize Eric Guo
3rd prize Agne Radzeviciute
Jessica Yuma
Best Concerto Eric Guo
Best Mazurka Eric Guo
Best Polonaise Jessica Yuma

https://www.youtube.com/channel/UC-b8rsbZjaRn_vUbd7ynzFA/videos




Impreza kanadyjska, ale z dominacją nazwisk azjatyckich. To chyba coraz powszechniejsze zjawisko.


Sama Kanada pianistami stała i stoi nadal:

Glenn Gould: „Pan od Bacha”, ostentacyjnie abstrahujący od naszego Fryderyka Chopina,
Marc-André Hamelin: „Pan od Haydna, Busoniego” i wszelkiej karkołomnej inżynierii wykonawczej, np. Godowsky - The Complete Studies on Chopin's Etudes (Hyperion),
Angela Hewitt: „Pani od Bacha”
Anton Kuerti: wartościowy pianista, wystarczy posłuchać „Warjacji Diabellego” Beethovena,
Janina Fialkowska : wreszcie prawdziwa chopinistka, z polskimi korzeniami:

https://www.youtube.com/channel/UC4AtesoKN1ucq_HwmJIF_Tg/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=3579731707244514300

Jej Mazurki:
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_k9etoRozn1vpqhEBdqNX55uBvnHDp8gEs

Wiele ciekawego:
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lFLYAFKui9nCC7Y5KMyMtpy2gBmmiU_Qs


Chyba najcichsza i najsubtelniejsza realizacja jednego z najważniejszych momentów pierwszej części Koncertu e-moll [punkt 7:36].

Louis Lortie : także chopinista,

https://www.youtube.com/channel/UC8lIVR7c7N3CpIDhoOHxlIw/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=3579731707244514300

Jan Lisiecki : młody chopinista,

https://www.youtube.com/user/lisieckijan/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=1505

Charles Richard-Hamelin : zasłużony laureat XVII. MKPFC, którego pianistyczna kariera rozwija się znakomicie, uczestnik kończącego się właśnie 15. Festiwalu Chopin i Jego Europa, z kolejnymi wyróżniającymi się występami:

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lQIfqH0t-TVkbXIIaIET3J172POHOWSck

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lGp_XG2fbyoF9P3l1eO90RRgMUm3ENCFs
Romanticism is not dead, ...i hope.
Avatar użytkownika
Chiarodiluna
Miłośnik
Miłośnik
 
Posty: 198
Skąd: Warszawa
Płeć: mężczyzna

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Kompozytorzy




cron